söndag 6 oktober 2013

Ska vi bygga om malmarna?

Vid Obamas besök i Stockholm stängdes delar av Stockholms innerstad av för biltrafik. Man kunde efter det konstatera att luften blev något bättre efter detta dygn. Det har föranlett vissa att kräva en bilfri innerstad. Det gick ju bra utan bilar. Till det kan vi säga så här: I somras var det troligen många av oss som badade i hav och sjö och kanske hade ansiktet under vattenytan under några sekunder. Och det klarade vi utan att få någon kallsup. Men det betyder inte att människan kan leva under vattnet utan åtskilliga tekniska hjälpmedel som u-båtar, våtdräkter och syrgasmasker. Lika lite kan en stad under längre tid klara sin produktionsapparat utan att tillföras människor och insatsvaror. Ingen stad kan klara sig utan tillförsel av varor och tjänster. Till det krävs det fordonstrafik. Den enda del av Stockholm där vi inte behöver se distributionstrafiken är nedre Norrmalm som byggdes om under efterkrigstiden. Den av många hårt kritiserade nedre Norrmalmsregleringen. Nedre Norrmalm är byggd med hänsyn till vad modern biltrafik kan ge. Här finns lastgator under jord som gör att åtskillig distributionstrafik kan fortgå även med presidentbesök. Men malmarna skulle inte klara sig många dagar utan biltrafik. Eller ska vi bygga om malmarna på samma sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar