torsdag 11 februari 2016

Kommentarer till boken Administrationssamhället


Kommentarer till boken Administrationssamhället. Anders Forssell och Anders Ivarsson Westerberg, docenter i Företagsekonomi mm; 2014 Studentlitteratur.

Mina kommentarer nedan finns i kursiv stil och inom parenteser.

(Med sidnummer och textutdrag.

Ett intressant fenomen är att författarna är företagsekonomer och i boken hävdar de att andra företagsekonomer har skapat det problematiska administrationssamhället.

Kan det vara så att samhället har blivit så komplicerat att det bara är de professionella inom respektive bransch som har tillräckliga insikter för att kunna bedöma om kejsaren är naken eller ej.

Å andra sidan hävdar jag att det bara är personer som kommer utifrån, patienter, kunder, väljare, elever, föräldrar, anhöriga, pensionärer m fl. är de som kan se att det finns problem.  

Vi behöver då båda kategorierna, dels lekmännen och dels de professionella som får i uppdrag att göra något åt problemen.

Politikerna står med var sin fot i vardera lägret. De måste välja på vilken fot de ska stå. Antingen ska de stå på väljarnas och kvaliténs sida eller får de tycka att de organisationer de basar för är bra som de är. En bra politiker är den som kan skilja på bra och dålig administration. Efter nästa val får vi se vilka politiker vi har kvar.

 )

19                  I Sverige drev Lantmannapartiet redan på 1800-talet en antibyråkratisk politik som präglades av stark misstänksamhet mot statens ämbetsverk, ämbetsmannalöner och kostsamma statsutgifter över huvud taget.

67                  Sammantaget gäller för dessa studier att mätproblematiken är avsevärd.

89                  Gamla administrativa arbeten som kontorsassistenter, sekreterare och kontorsarbetare har minskat och närapå försvunnit, medan nya kategorier av administrativa yrken uppstått med nya beteckningar. Ofta är dessa kopplade till ledningsfunktioner och staber, och kan ha benämningar som controllers, informatörer, planerare, strateger, IT-specialister oh HR- specialister.

99                  År 2012 fanns det 16 000 fler chefer än tolv år tidigare, en ökning med 52 procent. Det är framförallt på landstings- och kommunal nivå som denna tillväxt skett. I relation till det totala antalet anställda inom offentlig sektor, som under motsvarande tidsperiod ökade med 1,5 procent har ökningen av chefer varit 34 gånger större. Eller sagt på ett annat sätt: år 2000 gick det 39 anställda på varje chef. Medan det år 2012 gick 25 anställda på varje.

(Var det här man skulle minska på klassernas eller barngruppernas storlek? Min anm.)

115                En pågående svensk studie som kartlägger administrativt arbete på vårdcentraler visar att ”indirekt arbete”, till exempel dokumentation, utgör 36 procent av arbetstiden, och att ”övrigt arbete” utgör 41 procent. Direkt patientarbete utgör endast 23 procent av den totala arbetstiden (Anskär 2012).

140                Förskolläraren uppgav att en tredjedel av de administrativa uppgifterna kunde delegeras, medan de övriga (grundskollärare och gymnasielärare) uppgav att ungefär hälften av sådana arbetsuppgifter skulle kunna utföras av någon annan. (Lärarförbundets undersökning 2008).

141                klart är emellertid att detta (datorer o s v) kräver fortlöpande utbildning i nya program och teknik. Rektorernas svar visar på en tvetydighet när det gäller tillkomst av administrativa arbetsuppgifter och likaså en oklar uppfattning om hur mycket tid detta tar.

142                Samtidigt fanns det stora variationer mellan olika skolor. (förberedelse för utvecklingssamtal)

145                Det är till exempel vanligt att man talar om intensifieringen av läraryrket som en följd av de reformer som genomfördes under åttiotalet.

145                Skolledarna anser att detta är ett slöseri med resurser och att det är kortsiktigt tänkt att ha relativt välavlönad personal som utför rutinuppgifter samtidigt som utvecklingsfrågorna blir lagda åt sidan. (Rektorer om sin egen situation, men inte lärarnas)

151                Flera lärare uppgav i studien att summan av all tid gav mer än heltid, och det som i regel hamnade utanför, på icke registrerad övertid, var lektionsplanering. Det var det arbetsmoment som gick att ”spela med” om tiden inte räckte till.

178                Den gemensamma nämnaren för alla dessa former och uttryck av administration är informationshantering, oavsett om den är muntlig eller skriftlig, ad hoc och informell eller genomarbetad och formaliserad. Och slående från genomgången av administration i de tidigare kapitlen är att det pågår ett omfattande och tidskrävande arbete med informationshantering i de organisationer vi möter, och att denna typ av arbete dessutom verkar öka.

181                I de många studier som vi redovisat i tidigare kapitel finns med all säkerhet många exempel på överdokumentation, som utförs och kräver arbete men som inte alls är nödvändig för det organiserade sammanhangets funktionsduglighet

186                När läkarsekreteraren försvinner måste läkaren själv delvis överta jobbet, och när civilanställda administratörer försvinner från polisen måste poliser överta deras uppgifter.

189                Utvecklingen går mot att ”ledning” blir en allmän och överförbar kunskap som har med organisationen att göra och inte primärt rör innehållet i verksamheten. Att vara chef för en bilfabrik eller snabbmatsrestaurang anses vara samma sak som att vara chef för ett sjukhus eller en förskola. Utvecklingen av en särskild chefsprofession leder alltså, enligt… (Fredriksson m. fl.  2014) även till mer extern kommunikation och fler kommunikatörer.

193                Troligen har denna (administrationens) ökning skett under den senaste trettioårsperioden.

194                De flesta anser i allmänhet att det är förknippat med goda värden att ställa upp mål, redovisa resultat, styra och utvärdera. Det är vad Meyer och Rowan (1977) skulle kalla en rationaliserad myt, det vill säga en förgivettagen idé i vårt moderna samhälle.

200                Vi måste också föra in idéer om hur man ska organisera på bästa sätt. (Det som jag vill kalla Organisationsförmågan)

207                Vi hävdar att företagsekonomiutbildningarna lett till utvecklingen av en ny profession med stor makt.

(Jag har hela tiden hävdat till var och en som velat lyssna, att varför världen ser ut som den gör beror på att vi har låtit allt för många civilekonomer styra och ställa i världen. De har nämligen förläst sig på företagsekonomi. Och det är inte samma sak som nationalekonomi.)

208                Man kan till och med gå så långt som att påstå att det finns ett överskott av kvalificerade administratörer i samhället. Risken är att tonvikten i ett sådant samhälle inte läggs på vad som produceras utan på hur det som produceras ska styras och administreras.

213                …en svåröverskådlig ”arkipelag” av IT-system som överlappar varandra, där användaren sitter med ett antal system som de går in i och ut ur varje dag i det dagliga arbetet.

215                Administrationen är vidare knuten till framväxten av företagsekonomi som ämne på universitet och högskolor, och företagsekonomer kan ses som ett slags proffsadministratörer.

218                Det interna marknadssystemet påbjuder ju att de beställer av och fakturerar varandra. Därför skapas det formaliserade administrativa rutiner för inköp, fakturering, kommunikation, ekonomifunktioner etcetera. Vanligt är att det skapas och köps in särskilda IT-system för detta. På så vis öppnar organiseringen i form av en inre marknad för administration som annars inte skulle finnas.

218                Intressant är att detta är en administrativ process som enbart uppkommit som resultat av att man organiserat i resultatenheter som köper och säljer av varandra inom samma organisation.

223                ... redovisningarna riktar fokus på sådant som är mätbart (Almqvist & Mårtensson 2011).

227                Modeller och recept försvinner inte helt när de ersätts av något nytt utan sätter sina spår i organisationen som byggs på likt ett korallrev eller lapptäcke. (Røvik 1998). Ur ett administrativt perspektiv innebär detta att ett antal administrativa rutiner lagras på varandra och att det samtidigt kan finnas olika administrativa rutiner för samma sak i organisationen.

228                Det paradoxala problemet som uppstår är alltså att de reformer som syftade till att öka effektiviteten i praktiken kan medföra motsatsen, en minskad effektivitet. Vi menar att ökade transaktionskostnader i form av administration är en del av förklaringen till detta.

234                Att själva idén om styrning är så starkt förankrad i vårt tänkande i hur organisationer fungerar. Att hävda motsatsen, styra mindre, betraktas som oansvarigt och oseriöst.

235                Det problem som uppstår när de professionella blir tvungna att arbeta med alltmer administrativt arbete, till exempel till följd av att man skär ner på administrativ personal eller att man inför datasystem där alla ska administrera sig själva, är att de i motsvarande grad inte kan ägna sig åt sina professionella arbetsuppgifter. Då kan man ifrågasätta rimligheten i användningen av resurserna – samhället utbildar experter som sedan kommer att arbeta med administration en stor del av arbetstiden.

241                Konsekvenserna av administrationssamhället kan också ses som en demokratifråga. Vi kan till exempel som medborgare undra ifall våra offentliga organisationer fungerar som de borde fungera, och om våra skattepengar används på rätt sätt. Förtroendet för samhällsinstitutioner är en sak som är viktig för hela det demokratiska systemet.

241                En annan relevant fråga i sammanhanget är vem som fattade beslutet att vi skulle administrera så mycket. Eller kanske snarare: Var är politikerna och i förlängningen demokratin?

242                Hittills har det inte funnits någon samlad diskussion om den ökande administrationen, dess orsaker och konsekvenser. … Det är möjligt att vi håller på att se en vändning eller ett uppvaknande. … Så visst finns administrationssamhället, och vi tror att allt fler också börjar uppmärksamma dess baksidor.

246                1 att uppmärksamma att det administrativa arbetet ökar och blir ett problem i verksamheterna.

(Observera, den kursiva texten ovan finns i originaltexten)

                      2 det administrativa perspektivet bör inte få problemformuleringsrätten

                      3 ska man kanske styra mindre i stället för att öka styrningen om något upplevs inte fungera.

247                4 bör nyttan med nya pålagor och krav ifrågasättas.

                      5 man ska lita på de professionella.

249                Nya styrsystem eller IT-system måste åtföljas av en konsekvensbeskrivning.

(Jämför med mitt förslag på Administrationskonsekvensbeskrivning, Akb)

250                Sammanfattningsvis menar vi att administrationssamhället måste uppmärksammas och tas på allvar.

250                Det vi ser kan formuleras som ett slags systemfel eller organisationsparadox: Alla dessa administrativa pålagor och krav gör inte att organisationer fungerar bättre, leder inte till öppenhet och effektivitet i samhället i stort, utan leder i stället till att vi riskerar att administrera oss till döds.

251 och framåt 13 sidor referenser.

(

Kan vi nu också våga hoppas på att inom IT-branschen några kan ta tag i problemen där. Inte så att datorprogram inte räknar rätt och så, utan programmen måste kunna fungera intuitivt med människan. Alla människor, oftast de som är 50+, är inte alltid kompatibla med de interface programmerare på 30 minus allt som oftast består oss med. Här kan många problem i administrationssamhället åtgärdas.

)

Kommenterat av Åke Granqvist              akegranqvist@live.se          tel. 0709 205 401

 

                     








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar